Huzursuz Bacak Sendromu Bursa

Huzursuz bacak sendromu Bursa, kişinin istem dışı bir şekilde bacaklarını hareket ettirme isteğinin bulunduğu ve ancak hareket ederek yakınmalarının azaldığı bir sinir sistemi hastalığıdır. Kadınların erkeklere göre daha çok etkilendiği bu hastalık, uyku kalitesini düşürmekte ve tedavi edilmediği takdirde kişinin günlük yaşamını da etkilemektedir. Yakınmalar ifade edilirken zorluklar yaşansa da genel olarak bacak bölgesinde oluşan rahatsızlık hissi, ağrı, huzursuzluk gibi tariflenmektedir. Kaslarda meydana gelebilecek kramp gibi durumlarla karıştırılabileceği için tanı ve tedavi sürecinin gecikmesine neden olabilmektedir. Huzursuz Bacak Sendromuyla ilgili daha fazla bilgiye ulaşmak için Dr. Aslı Bahar Turan ile iletişime geçebilirsiniz.

Huzursuz Bacak Sendromunun Nedenleri Nelerdir?

Huzursuz bacak sendromunun nedeni net olarak bilinmemektedir ve sebebi genellikle tespit edilememektdir. Bazı araştırmacılar kas hareketlerinden sorumlu dopamin salgısındaki dengesizliklerden kaynaklandığını düşünmektedir.

Tetikleyen sebepler şu şekilde sıralanabilir:

• Demir eksikliği: Huzursuz bacak sendromuna sebep olabildiği gibi olan durumu daha da kötü bir hale getirebilmektedir. Mide, bağırsak kanaması yaşamış kişilerde ya da adet döngüleri yoğun geçen kadınlarda demir eksikliği kendini gösterebilmektedir.
    • Genetik yatkınlık
    • Dopamin dengesizliği
    • Hamilelik
    • Boyun ve bel fıtıkları
    • Kas hastalıkları
    • Parkinson
    • Aşırı alkol tüketimi
    • Antidepresan yada antipsikotik ilaçlar
    • Nöropati: Diyabet ya da alkolizm gibi durumlarda periferik sinir sisteminde açığa çıkan hasarlara huzursuz bacak sendromu eşlik edebilir.

Huzursuz bacak sendromunun görüldüğü spesifik bir yaş aralığı yoktur. Yaş arttıkça görülme sıklığı artsa da çocukluk döneminde de görülebilmektedir. 40 yaş altı kişilerde görülen huzursuz bacak sendromunun aile genetiğiyle ilintili olduğu düşünülmektedir. Ayrıca, gebelikte olduğu gibi hormonal düzendeki değişiklikler de bu sendromun semptomlarını oluşturabilmektedir.

Huzursuz Bacak Sendromunun Belirtileri Nelerdir?

Başlıca belirtisi kişinin istem dışı bacaklarını hareket ettiremeye isteğidir. Ayak ve bacak bölgesindeki huzursuzluk hissi kişiyi sürekli hareket etmeye zorlar. Huzursuz bacak sendromunu karakterize eden semptomlar şu şekilde sıralanabilir:

• İstirahat yada bir süre hareketsizlik halindeyken hastalığın kendini göstermesi en yaygın semptomdur.
    • Semptomların şiddeti genellikle geceleri artmaktadır. Kişinin uyku sırasında da bacaklarını hareket ettirmesine dolayısıyla uyku kalitesinin düşmesine sebep olabilir.
    • Hareket edildiğinde rahatlama hissinin yaşanması da huzursuz bacak sendromunun semptomlarından biridir. Kişi gerindiğinde, ayaklarını salladığında yada yürüdüğünde belirtilerde hafifleme yaşar.
    • Genellikle huzursuzluk hissi her iki bacakta da görülür ve bazı vakalarda kolları da etkileyebilir.
    • Genel şikayetler arasında daha çok ciltte yaşanan bir çekilme, nabız, ağrı ya da elektriklenme hissi bulunmaktadır.
    • Huzursuz bacak sendromu belli bir süre için yok olabilir ama neredeyse her vakada tekrar ortaya çıkmaktadır.

Huzursuz Bacak Sendromu Tanısı Nasıl Konulur?

Bazı hastalar, huzursuz bacak sendromunu kaslarda oluşan kramp yada uyuşma gibi durumlarla karıştırmaya eğilim gösterebildiği için tanı süreci gecikebilmektedir. Bazı durumlarda ise hastalar dikkate değer olmadığı düşüncesi ile yardım almayabilir. Ancak uyku kalitesini etkileyen ve sonrasında kişinin gündelik hayatına da yansıyan HBS yaşam kalitesini düşürmektedir. Bir nöroloji uzmanı tarafından muayene edilmesi önem taşımaktadır.

Öncelikle hastanın tıbbi geçmişi, ailesinde bir hastalık olup olmadığı detaylı şekilde öğrenilmelidir. Sonrasında fiziki ve nörolojik muayeneler yapılmaktadır. Şikayetlere ve sıklıklarına göre teşhis konulabileceği gibi diğer ihtimallerin ekarte edilmesi için demir eksikliğini ölçen bir kan testi istenebilir.

Huzursuz Bacak Sendromu Nasıl Tedavi Edilir?

Tanı sürecinde huzursuz bacak sendromunun sebebinin demir eksikliğine bağlı olduğu saptanırsa bu durumun tedavisi belirtileri önemli ölçüde azaltmaktadır. Doğru tedavi yöntemi doktor tarafından hastaya bildirilir.

Hastada huzursuz bacak sendromuyla ilintili başka bir hastalığın bulunmadığı durumlarda öncelik yaşam tarzındaki değişikliklere yer verilir. Bu değişikliklerden verim alınamadığı durumlarda ise doktor tarafından ilaç tedavisine başvurulabilir.

Sendromu tedavi etmek için kullanılan ilaçlar genellikle diğer hastalıklara yöneliktir lakin bacaklardaki huzursuzluk hissini azaltmak için kullanılabilirler. İlaç tedavisini dopamin salgılanmasındaki bozuklukları düzenleyen ilaçlar, kalsiyum kanallarını etkileyen ilaçlar, kas gevşetici ya da birtakım uyku ilaçları kapsamaktadır.

İlaçlar dürtülerde bir kontrol bozukluğu oluşturabilecek yan etkilere sahip olabileceği için doktor kontrolünde kullanılması önemlidir. Ayrıca gebelik durumlarında bu tarz ilaç tedavileri tercih edilmemelidir. Semptomları hafifletmeye yönelik başka bir takım tekniklerine başvurulabilir.

Hastaya özgü doğru ilacın bulunması belli bir zaman ve deneme aşaması gerektirebilir. Bazı durumlarda ilk evrelerde etki eden ilaç daha sonra işlevsizleşebilir. Bu tedavi sürecinde doktorlar alternatif reçetelere başvurabilir. Ayrıca bazı tıbbi sorunların tedavisinde kullanılan antidepresan yada antipsikotik ilaçlar huzursuz bacak sendromunun durumunu ağırlaştırabilir.

Huzursuz Bacak Sendromu İçin Neler Yapılabilir?

Hayat tarzında değişikiklere gidilmesi huzursuz bacak sendromunun semptomlarını ve belirtilerini azaltabilir. Bazı değişiklikler şu şekilde sıralanabilir:

• Kasları gevşetmek için ılık bir duş alınabilir ve bacaklara masaj yapılabilir.
    • Sıcak yada soğuk kompres uygulamak kişinin yaşadığı huzursuzluk hislerini hafifletebilir.
    • Uyku ortamının sağlıklı olmasını sağlamak önem taşır. Her gün en az 7 saatlik uykunun alınması, düzenli bir uyku döngüsü ve yorgunluktan olabildiğinde kaçınmak semptomların etkisini azaltmaktadır.
    • Ağır olmayan düzenli egzersizler semptomları hafifletebilir ancak aksi yönde bir durumun yaşanmaması için aşırıya kaçılmamalı ve mümkünse geç saatlerde yapılmamalıdır.
    • Kafein tüketiminin minimumda tutulması yada mümkünse kesilmesi sendromun giderilmesine yardımcı olur.